Dietos kokso parama širdies sveikatos kuponui

dietos kokso parama širdies sveikatos kuponui

Tai straipsnis iš rašinių ciklo. Peržiūrėti ciklo turinį Rūšis: Standartinė publikacija Po de­šimt­me­čių svei­ka­tos įspė­ji­mų, idė­ja, kad mė­sa, sū­ris ir tau­kai ken­kia šir­džiai, tirp­sta.

Tie­sa su­dė­tin­ges­nė — ir ska­nes­nė Woody Allen'o filme Sleeper yra scenakurioje du mokslininkai metais aptaria XX a. Po 35 metų kas yra akies obuolyje su hipertenzija malda, kad sotieji riebalai kenkia širdžiai, panašu tirpsta, kaip sviestas karštoje keptuvėje. Tai valgyti raudoną mėsą ir sūrį gerai?

Ar dabartiniai patarimai riboti sočiuosius riebalus bus pakeisti priešingais? Jei taip, kaip nutiko, kad taip ilgai klydome? Atsakymai svarbu. Pasaulio sveikatos organizacijos PSO duomenimis, širdies kraujagyslių ligos yra pagrindinė mirties priežastis pasaulyje, kasmet nužudo daugiau, nei 17 milijonų žmonių, tai sudaro maždaug trečdalį visų mirčių.

Prognozuojama, kad iki ųjų, jos bus atsakingos už 23 milijonus mirčių kasmet. JAV, skaičiuojama, gyvena apie 81 milijonas žmonių, sergančių širdies kraujagyslių ligomis. Sveikatos priežiūros sąskaitos siekia dangų. Idėja, kad sotieji riebalai — kurių daug gyvulinės kilmės produktuose, tokiuose, kaip mėsa ir pieno produktai — tiesiogiai didina širdies infarkto riziką, buvo dietologijos stuburas nuo XX a.

JAV oficialiai patariama, kad iš riebalų neturėtų būti gaunama daugiau, nei 30 procentų visų kalorijų, ir ne daugiau, nei 10 procentų — iš sočiųjų riebalų. JK rekomendacijos daugmaž tokios pačios. Tai jokiu būdu nėra nepasiekiamas tikslas: vidutinis vyras galėtų suvalgyti visą 30 cm peperoni picą ir dar turėtų vietos ledams, kol pasiektų ribą. Anksčiau valgydavome netgi dar daugiau. Nuo šeštojo dešimtmečio dietos kokso parama širdies sveikatos kuponui aštuntojo pabaigos, riebalai JK sudarė daugiau, nei 40 procentų suvartojamų kalorijų.

Panašiai ir JAV. Bet pasklidus perspėjimams, žmonės ėmė mažiau vartoti tokio maisto, kaip sviestas ir jautiena. Maisto hipertenzija ir Cialis sureagavo, užpildydama lentynas mažai riebalų turinčiais sausainiais, pyragais ir riebiaisiais mišiniais. Taigi, žinutė buvo išgirsta, bent jau iš dalies.

Vakarų šalyse mirčių nuo širdies ligų sumažėjo. UK aisiais daugiau nei pusė visų mirčių buvo nuo širdies kraujagyslių ligų; m. Bet medicininis gydymas ir prevencija patobulėjo taip dramatiškai, kad neįmanoma pasakyti, kokį vaidmenį — ir ar iš viso — suvaidino dietos permainos.

Ir nors riebalų naudojimas sumažėjo, nutukimo ir su juo siejamų susirgimų — ne.

Norint įvertinti, kaip sotieji riebalai veikia mūsų sveikatą, turime suprasti, kaip su jais tvarkosi kūnas, ir kaip jie skiriasi nuo kitų riebalų tipų. Kai suvalgote riebalų, jie keliauja į plonąsias žarnas, kur suskaidomi į sudėtines dalis — riebiąsias rūgštis ir glicerolį — ir absorbuojamį žarnas dengiančias ląsteles.

Ten jie supakuojami su cholesteroliu ir baltymais ir pasiunčiami į kraujo tėkmę. Šie maži apvalūs paketai vadinami lipoproteinais, ir leidžia vandenyje netirpiems riebalams ir cholesteroliui bendrai vadinamiems lipidais pakliūti ten, kur jų reikia.

Kuo daugiau riebalų valgote, tuo daugiau lipoproteinų kraujyje. Ir čia, remiantis bendru supratimu, prasideda sveikatos problemos. Gerasis ir blogasis cholesterolis Lipoproteinai būna dviejų rūšių, didelio tankio ir mažo tankio.

LDL yra blogi, kadangi gali prilipti prie arterijų sienelių vidaus, sudarydami kraujagysles siaurinančias ir kietinančias plokšteles, kurios didina kraujo krešulio susidarymo ir kraujagyslės užblokavimo riziką. Iš visų naudojamų riebalų, sotieji riebalai blogojo cholesterolio lygį kelia labiausiai.

Paties cholesterolio vartojimas turi stulbinančiai mažai įtakos: savo blogą vardą jis užsitarnavo dėl to, kad yra gyvuliniame maiste, kuriame paprastai būna ir daug sočiųjų riebalų.

Mitybos specialistė: norint išvengti lėtinių negalavimų, reikia keisti valgiaraštį

Priimta manyti, kad HDL daugėja, valgant maistą, kuriame gausu nesočiųjų riebalų arba tirpios ląstelienos, tokį, kaip viso grūdo produktai, vaisiai ir daržovės. Tokia, trumpai tariant, yra lipidų hipotezė, ko gero įtakingiausia idėja žmogaus maitinimosi istorijoje.

dietos kokso parama širdies sveikatos kuponui

Hipotezės ištakos siekia XX a. Tuo metu tai buvo aiškinama kaip senėjimo pasekmė. Bet Ancelis Keysas, Minnesota'os universiteto fiziologas, turėjo kitų minčių.

16 paprastų būdų greitai atsikratyti galvos skausmo.

Keysas pastebėjo, kad širdies infarktai buvo reti kai kuriose Viduržemio jūros regiono šalyse ir Japonijoje, kur žmonių dietoje mažiau riebalų. Įsitikinęs, kad yra priežastinis ryšys, jis pradėjo pirmąjį Seven Countries Study tyrimą m. Dalyvių dieta ir širdies būklė buvo patikrinta po 5 ir po 10 metų nuo tyrimo pradžios. Keysas padarė išvadą, kad yra koreliacija tarp sočiųjų riebalų maiste, aukštesnio kraujo lipidų lygio ir širdies infarktų bei insultų rizikos.

Taip gimė lipidų hipotezė. Atradimą parėmė kiti tyrimai, ypač Framinghamo širdies tyrimaisekę dietą ir širdies sveikatą Massachusettso mieste. Šio tyrimo ir vis augančio mirčių skaičiaus akivaizdoje — iki devintojo dešimtmečio nuo širdies infarktų kasmet mirdavo beveik dietos kokso parama širdies sveikatos kuponui amerikiečių — sveikatos tarnybos nutarė oficialiai propaguoti riebalų bendrai ir sočiųjų riebalų ypač, naudojimo sumažinimą.

Oficialūs patarimai pirmą kartą pasirodė m. JAV ir m. JK, ir nuo to laiko tvirtai laikėsi. Tačiau jau kurį laiką daugėja abejojančiųjų.

Sezamų sėklos ir jų produktai. Sieros dioksidas ir sulfitai. Moliuskai ir jų produktai. Natrio glutamatas E ir esminė glutamo amino rūgštis Norėdami išvengti iš tikrųjų kenksmingų medžiagų maiste, žmonės kartais išsigąsta to, ko visai nereikėtų.

Abejojantieji gavo dar vieną paspirtį iš kitos metaanalizės, publikuotos kovą Annals of Internal Medicine, volp Joje nagrinėjami rezultatai 72 tyrimų, kuriuose dalyvavo   žmonių iš 18 šalių. Iš esmė tyrimas parodė, kad žmonės pačiuose spektro pakraščiuose — tai yra, valgę daugiausiai ir mažiausiai sočiųjų riebalų — turėjo tokią pačią širdies ligos išsivystymo tikimybę. Gausus nesočiųjų riebalų naudojimas, panašu, apsaugos nesuteikė. Analizė buvo stipriai kritikuota už metodologines klaidas ir tyrimų, kurie turėjo būti įtraukti, praleidimą.

Bet autoriai laikosi savo bendros išvados ir sako, kad dokumentas jau padarė siektą tabu apie sočiuosius riebalus griovimo poveikį. Žalia šviesa Už akademinės bendruomenės ribų išvados priimtos entuziastingai.

Daugelis komentatorių interpretavo tai kaip žalią šviesą vėl valgyti sočiuosius riebalus. Bet ar iš tiesų? Ar Keysas tikrai neteisingai suprato? O gal yra kitas konflikto tarp jo darbo bei daugelio jį remiančių studijų ir dviejų nesenų metaanalizių paaiškinimas?

Dar tada, kai Keyso tyrimas pradėjo daryti įtaką sveikatos rekomendacijoms, kritikai nurodydavo jo spragas.

Infarktas lėkštėje? Tiesa apie sočiuosius riebalus

Vienas iš dažniausių nusiskundimų buvo tas, kad jis išrankiojo jo hipotezę remiančius duomenis, ignoruodamas tokias šalis, kaip Prancūzija, kur paplitusi daug riebalų turinti dieta, tačiau širdies ligų lygis žemas.

Stipriausi įrodymai mažai riebalų turinčios dietos naudai atėjo iš Kretos, bet pasirodė, kad Keysas fiksavo kai kuriuos valgymų duomenis gavėnios metu, kai graikai tradiciškai vengia mėsos ir sūrio, tad galėjo nepakankamai įvertinti įprastinį riebalų naudojimą.

Framinghamo tyrimas irgi nebuvo be priekaištų. Kritikai sako, kad buvo tiriama nereprezentatyvi dietos kokso parama širdies sveikatos kuponui, daugiausia iš baltaodžių vyrų it moterų, turėjusių didelę širdies ligų riziką dėl nesusijusių su maitinimusi priežasčių, tokių, kaip rūkymas.

dietos kokso parama širdies sveikatos kuponui

Neseniai taipogi paaiškėjo, kad sočiųjų riebalų poveikis sudėtingesnis, nei tada manyta. Ne­se­niai tai­po­gi pa­aiš­kė­jo, kad so­čių­jų rie­ba­lų po­vei­kis su­dė­tin­ges­nis, nei ma­ny­ta anks­čiau Ronaldas Kraussas iš Kalifornijos universiteto San Franciske, ilgai tyrė ryšius tarp lipoproteinų ir širdies kraujagyslių ligų.

Jis dalyvavo m. Jis nurodo tyrimus, rodančius, kad ne visi LDL yra tokie patys ir kad visų jų laikymas blogais buvo klaida. Dabar plačiai pripažįstama, kad LDL būna dviejų tipų — didelės putlios dalelės ir mažesnės, kompaktiškesnės. Būtent šios ir stipriai siejamos su širdies ligų rizika, tuo tarpu putliosios atrodo daug mažiau rizikingos.

Be to, netradiciniai gydymo metodai turėtų būti ypač atsargūs nėščioms moterims trimestrais. Galvos skausmo mažinimo metodai Vanduo Verta prisiminti, kad nesant organinės medžiagos, skausmas, įskaitant galvos skausmą, yra savitas būdas organizmui paprašyti pagalbos. Galvos skausmas gali būti dehidratacijos požymis.

Svarbiausia, pažymi Kraussas, sočiųjų riebalų naudojimas didina putliųjų LDL lygį. Be to, yra tyrimų, rodančių, kad mažųjų LDL gausėja dėl dietos kokso parama širdies sveikatos kuponui, kuriose mažai riebalų ir daug angliavandenių, ypač — cukrų.

Kodėl mažesnės LDL dalelės rizikingesnės? Keliaudamos kraujo tėkme, LDL dalelės prikimba prie ląstelių ir pasitraukia iš cirkuliacijos. Kraussas sako, kad mažesnės LDL dalelės taip lengvai neprikimba, todėl ilgiau išlieka kraujyje — o kuo ilgiau jos užtrunka, tuo didesnė pažeidimo sukėlimo rizika. Be to, jos lengviau konvertuojamos į labiau kenkiančią oksiduotą formą. Galiausiai, esant tokiam pačiam cholesterolio lygiui, jų yra tiesiog daugiau.

O daugiau LDL reiškia didesnę arterijų pažeidimo riziką, sako Kraussas. Jis mano, kad įrodymai yra pakankamai stiprūs, kad būtų pakeistos maitinimosi rekomendacijos.

dietos kokso parama širdies sveikatos kuponui

Bet Susan Jebb, dietologijos ir visuomenės sveikatos profesorė iš Oxfordo universiteto, sako, kad dar per anksti priimti šį alternatyvų LDL ir sveikatos modelį. Tai verta ištirti, bet kol kas manęs tai neįtikina.

Jis sako, kad pradinė idėja, jog dieta gausi sočiųjų riebalų didina širdies ligų riziką, tebelieka įtikinanti ir kad yra kitų, ją remiančių, metaanalizių. Jis taip pat nurodo tvirtus įrodymus iš tyrimų su gyvūnais, kurių dietos kontrolės lygio neina pritaikyti tyrimams su žmonėmis. Jie vėl ir vėl rodo, kad sotieji riebalai lemia aukštą LDL lygį ir sukietėjusias arterijas, sako jis.

dietos kokso parama širdies sveikatos kuponui

O kaip jis paaiškintų metaanalizes, atmetančias abejonės šešėlį ant tradicinių įsitikinimų? Tokie faktoriai, kaip nesimankštinimas, alkoholio vartojimas ir kūno masė gali nustelbti riebalų įtaką. Žinoma, debatų negalima atskirti nuo bendro kalorijų sunaudojimo, kuris augo nuo aštuntojo dešimtmečio JAV ir kitose šalyse.

Todėl radosi daugiau žmonių, turinčių antsvorį. O viršsvoris ar nutukimas didina širdies kraujagyslių ligų riziką.

Kitas svarbus faktorius gali būti tai, ką žmonės dabar valgo vietoje sočiųjų riebalų. Tai dera su vis labiau stiprėjančia idėja, kad tikrasis kenkėjas yra cukrus. Ir dar yra trans riebalai.

Taip pat perskaitykite